Közösségi marketing és a Facebook

Sokan nagy reményeket fűztek a Facebook-hoz és az azon történő értékesítéshez, főleg, mikor azt látták, hogy az összes közösségi oldal közül ez a legdinamikusabban, leggyorsabban növekvő, fejlődő oldal.

Ám a Facebook nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket és csupán az emberek hozzáállását, és véleményét lehet változtatni általa, vásárlást semmi képpen sem remélhetünk tőle. Persze az előzetes megállapítások nem erről szóltak, sokkal optimistábbak voltak a marketinges kutatások előrejelzései, viszont az idő meghozta a választ. A szakértők elvárásai arra épültek, hogy a közösségi oldalakra jellemzően, a Facebook is rengeteg látogatóval fog rendelkezni, vagyis naponta több ezren találkozhatnak a vállalat profiljával, termékeivel és szolgáltatásaival, így egy meghódításra váró piacot láttak ebben a közösségi oldalban. De arra nem gondoltak, hogy a Facebook látogatók azért töltik el szabadidejüket ezen a közösségi oldalon, hogy kikapcsolódjanak, jól érezzék magukat, ismerőseikről szerezzenek több információt, és nem szerepel a céljaik között az, hogy vásároljanak, és üzleti ajánlatokat kapjanak. Éppen ezért sem direkt, sem pedig indirekt módon nem lehet értékesítési tevékenységet végezni a Facebook-on, viszont a közösségi marketing tevékenységéhez jó terep ez a közösségi oldal. Hiszen a közösségi marketing célja, hogy felkeltse az érdeklődést az adott tevékenység iránt, valamint motivációt nyújtson az érdeklődők számára a további lépések megtételéhez, mely nem kifejezetten egyből a vásárlás, de a végcél természetesen az lenne. Ehhez viszont hosszú az út és a rámenős stratégiát félre téve kell hatni a potenciális vásárlókra, befolyással kell lenni rájuk, hogy önszántukból keressék fel a vállalat weboldalát, nem pedig technikai trükkökkel kell vásárlót fogni. Viszont, célszerű az információnyújtás és csere, a pozitív érzelem kialakítása a vállalat és annak termékei iránt, de mindezekhez minőségi tartalom szükséges, nem szabad megkapó, mégis üres marketing szövegekkel bombázni az olvasókat. Ezáltal jól növelhető a márka ismeretség, de az is hozzá tartozik az igazsághoz, hogy a mát ismert márkák számára lehet igazán sikeres ez a módszer. Azok számára, akik teljesen új és eddig ismeretlen márkát szeretnének megismertetni a Facebook olvasóival, lehet, hogy érdemes lenne más megoldások után nézniük és nem a közösségi marketingtől várni a befutást. De amire minden esetben oda kell figyelni a hirdetni vágyó vállalatoknak, az az, hogy hanyagolják a rámenős, nyomulós és esetenként agresszív megoldásokat, azzal csak elidegenítik az olvasókat és épp az ellentettjét érik el vele. Sőt, a nagy látogatottság és nézettség sem jelent biztos vásárlást, a felmérések szerint, csak minden századik látogató vásárol, a többiek csak barangolnak a vállalat oldalán és az információgyűjtés után elkattintanak. De azt sem szabad elfelejteni, hogy a nagy számok törvénye alapján biztos lesz olyan,aki komolyan érdeklődik és bár nem elsőre, de többszöri oldal látogatás után rászánja magát a vételre is.

Tehát a Facebook jó terep az információnyújtás szempontjából, hogy növelje ismeretségét, de konkrét vásárlást nem szabad tőle várni, különben csalódottan fogjuk tapasztalni, hogy a befektetett idő és energia nem hozta meg a gyümölcsét. Vissza a cikk listához