Helyi értékesítés kontra netes vásárlás

Egy hazánkban készített, tavalyi kutatás alapján, mely a hat legnagyobb szektor értékesítési változásait vizsgálta meg, végeredményként az derült ki, hogy a kezdeti óvatosságot felváltotta a merészebb internetes vásárlási viselkedés. Hogy mit jelent ez?

Egyaránt lett górcső alá véve a számítástechnika, a műszaki cikkek, az egészség és szépségipar, a sport és ruházat, illetve a divat kiegészítők, az otthon, valamint a kultúra szektorai és egy éven át figyelték a helyi, illetve az interneten történő vásárlásokból származó bevételek alakulását. Összességében, növekedtek az internetes értékesítés bevételei az előző évi értékesítési eredményekhez képest, számszerűsítve, a 2013-as huszonhét milliárd forint után, 2014-ben harmincöt milliárd forint lett az összbevétel, mely a webáruházaknak volt köszönhető. A vizsgálódási idő alatt folyamatos emelkedés volt megfigyelhető minden ágazatban és a legaktívabb szektornak a műszaki bizonyult, mely nagy előnyre tett szert az ünnepek előtti vásárlási dömpingnek köszönhetően. De azt is meg kell említeni, hogy minden szektor bevételét módosítják az időszakos ünnepek, ezáltal egyfajta hullámzás volt megfigyelhető úgy a netes vásárlások, mint a helyi értékesítések tekintetében.

Mindent egybe véve az internetes kereskedelem nem várt növekedést mutatott az első félévben, mely az elvárt éves vásárlások 41%-át már teljesítette. Következő félévben pedig az otthon és kert szektor netes értékesítései ugrottak meg, mely hatvankilenc százalékos növekedést mutatott az előző hat hónaphoz képest. De az is érdekes, hogy kultúra, illetve játékszektor bevételei is folyamatos növekedést webáruházak használata által, és az előző évi majdnem öt milliárd forint helyett már hét milliárd forintot tudhattak magukénak.

A kutatás egy éve alatt nyolc féle internetes értékesítési módot vizsgáltak meg, melyek közül átlagosan ötöt, hatot alkalmaznak egyszerre a vállalatok. A leginkább a kereső optimalizálást, a Google alapú hirdetési formákat, az ár-összehasonlító weboldalakat, illetve a hírlevelek küldését használják a vállalatok. A marketingszakemberek szerint minden csakis azon múlik, hogy milyen technikát alkalmaznak a vásárlók elérése és motiválása céljából. Vagyis kevésbé számít a termék, illetve szolgáltatás minősége és ára, mint az, hogy milyen módszerekkel reklámozzák azt. A boltok és üzletek pedig egyre nehezebben tudják felvenni a versenyt a vállalatok webáruházaival szemben, melyek hozzájuk képest kényelmesebb és gyorsabb vásárlási lehetőségeket biztosítanak. Vissza a cikk listához