Az online marketing okozta változások a kereskedelemben

Egészen az 1960-as évekig csupán az újságok oldalain megjelenő hirdetések léteztek és csábítottak vásárlásra nőket, férfiakat, anyákat és családfőket. A kereskedők és vállalatok igen kicsi hányada engedhette meg magának, hogy a lapok ezen nyújtotta lehetőségeit kihasználják és éljenek evvel a hihetetlen lehetőséggel. Akik hirdetései megjelentek az újságokban, azok jelentős előnyre és bevételre tettek szert a piacon, viszont a jelentős felemelkedést követően kisebb visszaesés volt megfigyelhető náluk, majd pedig ezen a szinten történő stagnálás. Ennek oka az volt, hogy mindenki felismerte a hirdetésekben rejlő lehetőségeket, így egyre több kereskedő szorított a bevételeiből egy-egy bizonyos összeget, amit ők is reklámhirdetésekre költhettek. Persze a befektetés meg is hozta mindenki számára a várt sikert, viszont annak hatására, hogy egyre több hasonló terméket és szolgáltatást hirdető vállalat adott hírt magáról az újságokban, a vásárlók egyre nehezebben tudtak döntést hozni a termék és vállalat kiválasztását illetően. Ilyenkor kezdett kialakulni a márkahűség fogalma, vagyis, hogy a vásárlók a már megszokott és bizalmukat kiérdemelt kereskedő mellett döntöttek, ezzel is a legkisebb kockázatot vállalták. Ezzel persze a már régebben hirdető s nagyobb profitnövekedést elérő vállalatok nyertek, de valamivel jobb helyzetbe került a többi cég is a piacon, ahhoz képest, ahol a hirdetések megjelenése előtt voltak. A 60-as éveket követően egyre elterjedtebbé váltak a televízió sugározta hirdetések is, ami hatalmas változást hozott a piacon. Az első harcot az jelentette, hogy a televíziónak a társadalomban sikerüljön elfoglalni a vezető pozícióját, majd pedig a vállalatok bizalmát kellett elnyerni. De miután ezek sikeresen megtörténtek, a televízió vált az elsődleges hirdetési és reklámozási formává, mely hatalmas profitnövekedést és piaci részesedésének növekedését okozta a kereskedelem résztvevői számára. De persze a vége ennek is ugyanaz lett, mint ami az újsághirdetések megjelenések idejében volt megfigyelhető.A 90-es évek elején már kezdett elterjedni az internet, mint médium és új versenytársat köszönthetett benne a másik két, már közismert és közkedvelt médium. Persze kezdetben nem volt még túl nagy sikere és mindenki, úgy a kereskedelem résztvevői, mint a vásárlók, a már jól megszokott és biztonságot jelentő médiumok lehetőségeit használták ki. Viszont épp, úgy mint a másik két esetben is, egyre több bizalmat szavaztak meg az internet világának is, ezáltal egyre több híve lett. Az internet nagy előnyévé vált, hogy hasonlóan nagy vásárlói réteget lehetett vele elérni, míg ennek költségei kevesebbek voltak, mint például a televízió esetében. Ezáltal már olyan vállalatok is adhattak fel hirdetéseket kínálatukról, akiknek a büdzséje eddig nem engedte. Újfajta látásmód lett kialakulóban és a cégek sokkal könnyebben és olcsóbban adhattak hírt magukról a világ számára. Egyre kevésbé voltak meghatározóak a földrajzi határok, hiszen olyan potenciális vásárlókra is rábukkanhattak a vállalatok, akik saját országhatáron kívül éltek. Ezáltal növekedett a felvevő piac, és egyre több lehetőség állt a rendelkezésükre bevételeik növelésére is. Mindez eddig lehetetlen volt, egyfajta szemellenzőt viseltek az emberek, legyen szó kereskedőkről, vagy vevőkről, ami most lekerült róluk és kinyílt a világ mindenki számára. És mindez az internetnek hála. Mára általánossá vált úgy a honlapok készítése és az interneten történő hirdetések feladása és vásárlás, mely bolygónk minden pontján megvalósulhat, annak ellenére, hogy ki sem mozdulunk otthonunkból. Jelenleg ez jelenti az értékesítés csúcsát, de persze éppen azért vannak a rekordok, hogy megdöntsük őket... Vissza a cikk listához