A vásárlás során megélt bosszúságok

Vásárlás közben vannak olyan külső hatások és körülmények, melyek az emberek számára sok esetben már zavaróvá válnak, miáltal a vásárlási élmény is romlik, ezt pedig egyik vállalat sem szeretné. Éppen ezért tartottak egy közvélemény kutatást, ahol a résztvevők elmondhatták a számukra zavaró tényezőket, melyeken lehet, hogy nem változtatnak a vállalatok, szolgáltatók, viszont jó, ha tudnak róla. Tudván, hogy nem csak megszerezni, hanem megtartani is nehéz egy vásárlót, így igenis számít, hogy a fogyasztó hogyan érzi magát vásárlás közben. Ha pedig olyan tényezőről van szó, mely sajnos bár zavaró, még sincs lehetőség rajta változtatni, akkor legalább jó, ha a fogyasztók is tudják, miért vannak bizonyos dolgok úgy, ahogy. Ezáltal és megfelelő marketing tevékenység segítségével nő bennük a megértés és az empátia, miáltal márka hűek maradnak és nem fognak elpártolni a vállalattól némi kellemetlenség miatt.

Az első zavaró tényező az lehet, hogy a megvásárolni kívánt termékek ára általában nem kerek összegre végződik, és állandó kerekítéssel kell foglalkoznunk, ahelyett hogy pont annyit kelljen fizetnünk, mint mai a csomagoláson van. Persze ez is egy marketing fogás, melyet az egész ország területén alkalmaznak, attól függetlenül, hogy könnyebb lenne nélküle az élet. A marketing stratégia alapja az, hogy az árak első számjegyei hatással vannak döntéseinkre és sokkal előbb megveszünk egy olyan árut, mely egyessel kezdődik, vagyis 198 Ft az ára, mint ha 200 Ft lenne a csomagoláson. Bár ugyanazt az összeget kell kifizetni érte, mégis egyfajta elégedettség érzés keríti az embereket hatalmába, mintha spórolni tudtak volna.

Másik, sokak számára kellemetlenséget okozó dolog, hogy a tojás és a tejtermékek mindig az élelmiszerbolt végében vannak elhelyezve, így vásárlás közben az egész bolton keresztül kell menni és több időt töltünk ott, mint amennyit szeretnénk. Marketing szempontjából ez azért van így, mert hosszabb séta által olyan termékekkel is szembe találjuk magunkat, melyek megvásárlása eszünkbe se jutott addig, viszont látván őket hiányérzet alakulhat ki bennünk, így többet költünk a majd boltban.

Harmadik kérdés, ami fel szokott merülni az emberekben, hogy miért olcsóbb a grill csirke a nyers csirkéhez képest? Marketing szakemberek a tejvásárlás szisztémájához hasonló gondolatmenetet követve úgy vélik, hogy a bevásárló helyeken a grillcsirke illata magához vonzza az embereket. Éppen ezért az üzlethelyiség legvégébe állítják fel a grillcsirkés standot, hogy az egészen végig kelljen sétálni a szaftos ebéd eléréséhez, így számos olyan soron végig nézik a portékát, ahol egyébként nem járnának, ezzel plusz költekezésre ösztönözvén a vásárlókat. És bár a grill csirkén alig van nyeresége az áruháznak, de összességében, az egyéb árucikkek megvétele által sokkal nagyobb haszonra tesznek szert, mint ha drágább lenne a sült csirke a még nyers változatánál.

Utolsóként az ékszerüzletek marketing stratégiáját emelném ki, miszerint oly módon helyezik el a kirakati darabok árat feltüntető címkéit, hogy azok ne legyenek láthatóak. Sokan nem értik ennek az okát, pedig igen egyszerű. Ha nem látja a vásárló az árat, gyakran bemegy az üzletbe megkérdezni azt. Ez viszont jó alkalmat teremt az eladó számra, hogy más illetve kiegészítő terméket ajánljon az eredeti mellé, melyek megvételekor még nagyobb profitra tesz szert, mint ha látható módon helyezik el a kirakati darabok árát.

Vagyis kijelenthetjük, hogy vásárláskor mindennek meg van a saját oka, csupán meg kell ismernünk azt, hogy ne zavarjon már minket annyira.

Vissza a cikk listához