A pozícionálás fontossága egy kezdő vállalat számára

Ha megtörtént a rövid és hosszú távú tervek, illetve azok eléréséhez szükséges lépések és feladatok meghatározása, vagyis a stratégia kialakítása és tisztában vagyunk azzal, hogy pontosan melyik az a csoport, akik számára kínáljuk termékeinket, akkor jöhet a következő lépés.

Egy kezdő vállalkozásnál időt kell szánni a piaci helyzet elemzésére is, hiszen ilyenkor derül ki, hogy pontosan hol is helyezkedünk el a piacon, kik a versenytársaink és azok milyen termékeket kínálnak potenciális vásárlóink számára. Ezt hívják marketing szaknyelven pozícionálásnak, vagyis a piac felmérését, a terepszemlét, ami által be tudjuk magunkat sorolni a vállalatok közé. Ennek hiányában nem tudjuk, hogy mennyire jó minőségű a kínálatunk, hiszen ez relatív és viszonyítás kérdése. A minőség meghatározása nélkül pedig az árképzés sem tud megvalósulni, hiszen nem vagyunk tisztában azzal, hogy mi az a minimum és maximum ár, ami alá és fölé nem mehetünk.

Ezek mellett a pozícionálás arra is tökéletes megoldás, hogy megtudjuk, potenciális vásárlóink számára mi a fontos az adott termékben vagy termékcsoportban. Vagyis, hogy mivel kell szolgálnunk a számukra, hogy a mi termékeinket válasszák? Ezen túl azzal is tisztában kell lennünk, hogy kínálatunk olyan termékekből áll-e, melyek sok száz vagy akár ezer ember számára is érdekesek lehetnek, vagy valamilyen speciális áru értékesítésével foglalkozunk, melyre csak néhány vállalat vagy magánszemély tart igényt. Egyik sem jelent sem rosszat, sem jót, hiszen ha a termék minősége megfelelő és az ára is elfogadható a vásárlók számára, akkor keresnivalónk a piacon, attól függetlenül, hogy a versenytársak sokan vagy kevesen vannak. Viszont a pozícionálás során azt is meg kell nézni, hogy mi az, amiben jobbak és rosszabbak a rivális vállalatok, vagyis mik azok a tulajdonságok és tényezők, amik a mi malmunkra hajtják a vizet, és mik azok például marketing szempontból, amikre érdemes odafigyelni és akár megtanulhatunk a versenytársaktól.

A marketing ezen kérdések megválaszolásában is a segítségünkre van, és lényeges nem csak az információ szerzés során alkalmazni a marketing eszközeit, hanem a vállalkozás működése során is állandóan használni a különféle módszereket. Ezáltal folyamatosan fejlődhetünk és válhatunk egyre jobbá, amit a vásárlók értékelni fognak és potenciális vásárlókká válhatnak. Vissza a cikk listához